تغییر زمان ساعت هر ۶ ماه یکبار (DST)

در این مقاله شما را آشنا با زمان DST می کنیم و آموزش می دهیم که چه زمانی چه تغییراتی را اعمال نمایید.

حالت تابستانه

هر سال دو مرتبه ما شاهد تغییر ساعت هستیم و زمان یک ساعت به عقب و یا به جلو می رود. با این تغییر همه دست به ساعت می شوند تا زمان ساعت خود را به زمان وقت تنظیم نمایند. این اتفاق برای خیلی از مدل از ساعت ها بسیار راحت تغییر می کند و با تغییر دستی امکان پذیر است ولی این موضوع برای ساعت های کاسیو سریهای جیشاک و بعضی از مدلهای ساعت های ادیفایس که دارای ساعت جهانی هستند طور دیگری است. اگر در این ساعت ها به صورت دستی زمان را تغییر دهید حتما کلیه دیگر تنظیمات ساعت به هم می ریزد و شما مجبور به ریست کردن کل ساعت می شوید پس کافی است در قسمت تنظیمات ساعت DST ساعت را متناسب با زمان حال روشن و خاموش نمایید.

حالت تابستانه DST

DST چیست؟ DST لغتی است که به اختصار درآمده سه کلمه Daylight Saving Time یا همان حالت تابستانه می باشد که در ۶ ماه اول سال روشن است و در ۶ ماه دوم سال خاموش می باشد. به تغییر ساعت در منطقه های زمانی گفته می‌شود که موجب طولانی‌تر شدن روز در عصر و کوتاه‌تر شدن آن در صبح می‌شود.زمانیکه DST روشن باشد زمان ساعت یک ساعت به جلو می رود و مجدد در ۶ ماه دوم برای برگشت به زمان قبلی (یا همان یک ساعت عقب رفتن زمان) کافی است DST را خاموش نمایید.

حالت تابستانه

در سال ۱۷۸۴ بنیامین فراکلین رئیس جمهور وقت آمریکا طی خواندن مقاله ای در کشور فرانسه در ارتباط با زمان طلوع و غروب نور خورشید دستور داد تا شهروندان آمریکایی به نسبت زمان طلوع خورشید از خواب بیدار شوند و به سرکار بروند. این اولین نگاه به این موضوع بود تا اینکه در سال ۱۹۱۶ زمان حالت تابستانه و زمستانه را کشور آلمان به منظور کاهش مصرف انرژی تصویب نمود. بعد از این برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا، انگلستان، و برخی از کشورهای اروپایی نیز دست به اقدام مشابهی زدند.

اکنون این قاعده برای خیلی از کشورهای جهان وجود دارد. ایران نیز قبل از سال ۱۳۵۷ قانون تغییر زمان را به دو صورت تابستانی و زمستانی تقسیم نمود و بعد از انقلاب اسلامی این قاعده تعلیق شد تا سال ۱۳۷۰ که در زمان دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی با تصویب هیات دولت مجدد ساعت ایران به دو حالت تابستانی و زمستانی تقسیم شد. برای خواندن کامل تاریخچه این موضوع می توانید به مطلبی با عنوان DST که قبل تر در مجله تخصصی ساعت من به آن اشاره شده مراجعه نمایید.

نحوه روشن و خاموش کردن DST معمولا در قسمت ADJUST ساعت های کاسیو است که دعوت می کنیم با رفتن به بخش آموزش مجله تخصصی ساعت من تب تنظیمات ساعت با انتخاب نام برند و مدل ساعت خود از نحوه روشن و خاموش کردن DST ساعت خود آشنا شوید.

لینک مربوط به کلیه تنظیمات ساعت های کاسیو، سیتیزن، سیکو، اورینت  پس از ورود، به تب آموزش تنظیمات بروید. مدل ساعت خود را در صورت موجود بودن انتخاب نمایید و لغت DST را جستجو نمایید. در صورت عدم موجود بودن رفرانس مورد نظر، در قسمت از ما بپرسید یا در پایین همین صفحه قسمت درج پیام رفرانس خود را برایمان ارسال نمایید تا تیم مجله تخصصی ساعت من برای شما آموزش تنظیم DST را درج نماید.

نظرات

  • Hesam mirsaeedi گفت:

    با سلام
    تنظیم DST جی شاک مدل ga 700 1bdr
    متاسفانه من به علت عدم آگاهی در این مورد ساعت را به صورت دستی تنظیم کردم

    • با سلام
      در صورتیکه به صورت دستی تنظیم نموده اید. ابتدا باید زمان دیجیتال ساعت را ریست نمایید.
      ۱. برای این کار کافی است با نگه داشتن دکمه ADJUST (بالا سمت چپ) وارد تنظیمات ساعت شوید و در قسمت نام شهر UTC را انتخاب نمایید.
      ۲. سپس دکمه پایین سمت چپ را بزنید قسمت DST می روید که در حالت UTC غیر فعال است .
      ۳. آنقدر دکمه پایین سمت چپ را بزنید تا به قسمت تنظیم ساعت شمار بروید.
      ۴. در این حالت زمان UTC را از این لینک بیابید و با دکمه های بالا و پایین سمت راست تنظیم نمایید.
      ۵. با دکمه پایین سمت چپ دقیقه شمار را تغییر دهید و تقویم ساعت را حتما حتما بر حسب میلادی تنظیم نمایید چرا که روزهای هفته متناسب با تقویم میلادی تنظیم می باشد.
      ۶. در پایان دکمه ADJUST بالا سمت چپ را بزنید تا عملیات ریست به پایان برسد و مجدد وارد تنظیمات شوید با همان دکمه ADJUST و نام شهر تهران را به طور مثال انتخاب نمایید و در این قسمت DST را که در ۶ ماه دوم سال هستیم با دکمه پایین سمت راست خاموش نمایید.
      با سپاس

  • Hesam mirsaeedi گفت:

    با موفقیت انجام شد
    سپاس از راهنمایی شما ??
    در ضمن اگر امکانش هست در بخش آموزش سایت تنظیمات ga 700 1b را نیز قرار دهید با تشکر

  • Hesam mirsaeedi گفت:

    سپاس از همراهی و توجه شما ?

  • حامد گفت:

    با عرض سلام و احترام
    لطفا آموزش کامل ساعت PRG-270 از سری پروترک را منتشر نمایید.
    با تشکر

  • متین گفت:

    لطفا تغییرزمان ساعت هر ۶ ماه یکبار برای ساعت babyg110 رو آموزش بدین .ممنونم

    • با سلام
      آموزش کامل تنظیم DST ساعت BGA-110:
      ۱. در حالت اصلی ساعت دکمه بالا سمت چپ را چند ثانیه نگه دارید تا وارد حالت تنظیمات ساعت شوید.
      ۲. با دکمه پایین سمت چپ حالت را تغییر داده تا به حالت DST وارد شوید.
      ۳. با دکمه پایین سمت راست حالت DST را روشن نمایید.
      ۴. دکمه بالا سمت چپ را یکبار فشار دهید تا تنظیمات ذخیره گردد.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

پرتال طراحی وب سایت طراحی سایت پورتال Seo سئو یو آی وب سایت بهینه سازی سایت